torsdag 17 januari 2013

Har Laila rätt eller fel ?


Musikproducenten och Idol-jury medlemmen Laila Bagge Wahlgren skrev i tisdagskväll om att hon hade varit ute och sett en hemlös sittande på gatan och tiggde pengar och helt plötsligt så tar mannen upp en mobil ur fickan och det tycker hon är fel. Hon tror att han bara var dit satt av någon liga, de kanske han var. Vem vet eller så kanske han var hemlös och hade kontakt med sin familj eller något sådant.
Så här skriver hon på sin blogg:

"Gissa om jag tappar hakan när den ” hemlösa” mannen tar fram en mobiltelefon som ringer och svarar i den!!! Vem fan har råd med en mobiltelefon om man är hemlös och sitter i och tigger på gatan??? Om man har råd att ha en mobiltelefon så känns det inte direkt trovärdigt att sitta med knäppta händer och be om pengar på sina bara knän med en skylt där det står hemlös! Och vem var den andra personen som han pratade med? Uppenbarligen så hade den personen också en telefon, det verkar vara ganska välbärgade ”hemlösa” som vi har här i Sverige…"



Det är lite där cirkusen är i gång kan man kanske säga. Hon skriver ett inlägg som många reagerar mycket starkt på. Vissa tycker att hon har fel. Alla har rätt att ha mobil. 
Hon har lite rätt i det hon skriver att dessa som är dit satta av sk ligor bara förstör för dem som verkligen behöver hjälp. Men att döma alla efter en kam är lite fel faktiskt. 

Så här skriver en läsare :
"Tycker du dömde lite snabbt där. Har själv en släkting som är hemlös, går i trasiga kläder och har ingen mat. Men har en billig mobil telefon för att kunna hålla kontakten med sina barn."

Igår onsdag så skrev hon ett nytt inlägg och där hon bad om ursäkt 

"Jag är den första att säga om jag har fel om någon gett mig information som får mig att ändra min åsikt. Och i det här fallet så tycker jag att jag dömde just den här mannen allt för snabbt och att jag uttryckte mig klumpigt om hemlösa i mitt förra inlägg och ber om ursäkt för det."




På ett sätt är det bra att denna debatt kommer upp, för detta är ett stort problem i landet. 
Det finns mer hemlösa och tiggare än vad man tror. 
Klart att det finns ligor som sätter ut människor från andra länder och sen i sin tur tjänar massa pengar från dem. Sen finns det faktiskt folk som kommer hit för att få lite pengar hem till sin familj.

Läste faktiskt om en man från Norge.

Han satt i en rullstol med ett stort plakat där det stod att han behövde pengar till ett nytt batteri till rullstolen. Men när hans givare hade gått förbi ställde sig mannen istället upp och gick en sväng, innan han åter satte sig i sin rullstol.

Sen finns det en annan kille som verkligen behövde pengar. 

Han satt och tiggde i Göteborg och han behövde verkligen dessa pengar. 
Han skulle ha dem till en operation har jag för mig det var. 
Så det finns folk som verkligen behöver pengarna som sitter och tigger.

Tänk efter nästa gång du går förbi en som sitter och tigger. 
Döm inte han eller henne bara för att personen sitter och tigger.  
Det som kommer hit till Sverige kan faktiskt få hjälp om det bor i ett EU land. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar