måndag 3 december 2012

Ett lyckligt slut




Julafton närmar sig med stormsteg och jag tänkte faktiskt tipsa er om en riktigt bra julklapp som även hjälper. Låter inte det som en riktigt bra ide. Oftast nu runt jul så köper all massa av julklappar, utan att egentligen tänka att det finns faktiskt folk i andra länder som kanske inte ens får några julklappar. Eller för den del inte ens mat på bordet. Så nu har Läkare utan gränser öppnat en gåvoshop och det är inte en vanlig shop som säljer olika saker utan här så är det en shop som säljer olika böcker med verkliga berättelser fårn läkare som varit ut och sett det som hänt. Böckerna finns i här

"En liten pojke på sjukhuset vill inte prata. Han låg länge under ett hus bredvid sin döda kusin. Tillräckligt nära för att röra honom. Jag kan inte föreställa mig hur det var: lukten, mörkret, rädslan och ensamheten. Han har mardrömmar om att han är kvar därunder. Jag pratar med honom och ställer frågor, men han svarar inte. 
Jag bestämmer mig för att prova något annat. Om han inte kan prata kanske han kan uttrycka sig utan ord. Så jag börjar ta med mig stora pappersark och mängder med färgglada kritor när vi ses. Han börjar rita döda människor under rasade hus. Han ritar något som kan vara hans kusin, en människa med uppblåst mage blandat med monster. Det gör ont inom mig när jag ser vad han ritar, det är hemskt att en liten pojke ska behöva lida så mycket. Envetet fortsätter vi vårt arbete tillsammans." 


För att läsa det lyckliga slutet klicka här.


Här är några exempel på vad pengarna kan gå till :


125 kronor räcker t ex till en dos mässlingsvaccin till 65 barn.
210 kronor kostar t ex 6 impregnerade myggnät som kan skydda mot myggen som sprider malaria.
270 kronor räcker t ex till energirik specialmat till ett undernärt barn i fem veckor.
500 kronor räcker t ex till två doser stelkrampsvaccin för att skydda en mor före och efter förlossning.
720 kronor räcker t ex till utrustning för att förlösa åtta barn på ett säkert sätt.
1 000 kr räcker t ex till en tredagars malariabehandling till 142 personer.

Jag hoppas verkligen att det blir många lyckliga slut i andra delar av världen, och hos folk som inte förväntar sig det.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar